W ostatnich latach sztuczna inteligencja (AI) stała się integralną częścią naszego życia. Od asystentów głosowych po algorytmy rekomendacji, AI wpływa na wiele aspektów naszego codziennego doświadczenia. Jednym z najnowszych i najbardziej intrygujących zastosowań AI jest edukacja. ChatGPT, zaawansowany chatbot opracowany przez OpenAI, wywołał zarówno entuzjazm, jak i obawy w środowisku edukacyjnym. W tym artykule przyjrzymy się historii ChatGPT w nowojorskich szkołach publicznych, począwszy od początkowego zakazu do ostatecznej integracji z programem nauczania.
Początkowe obawy i zakaz
Po wprowadzeniu ChatGPT na rynek w listopadzie 2022 roku, nowojorskie szkoły publiczne szybko zablokowały dostęp do tego narzędzia w swoich sieciach. Decyzja ta była podyktowana obawami przed wykorzystywaniem chatbota do oszukiwania na egzaminach i plagiatu. Szkoły obawiały się, że uczniowie będą mogli korzystać z ChatGPT do generowania odpowiedzi na zadania domowe i testy, zamiast uczyć się samodzielnie. W tym czasie OpenAI zapewniło, że pracuje nad „mITigations”, czyli sposobami na wykrywanie tekstów wygenerowanych przez ChatGPT, aby zapobiec ich nadużyciom.
Zmiana kursu: szansa na innowację
Mimo początkowych obaw, nowojorskie szkoły publiczne szybko zrozumiały, że AI to technologia, której nie da się ignorować. Zamiast blokować ChatGPT, postanowili go włączyć do swojego programu nauczania. W maju 2023 roku dyrektor nowojorskich szkół publicznych napisał artykuł, w którym ogłosił zmianę kursu. Zauważył, że technologie nie da się ukryć przed uczniami i że należy je włączyć do edukacji w kontrolowany sposób. Współpraca z Microsoft doprowadziła do stworzenia spersonalizowanego asystenta AI, który może udzielać informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym i odpowiadać na pytania uczniów.
Pilot w liceach: pierwsze kroki
W ramach pilotażowego programu, asystent AI został wprowadzony do trzech licealnych kursów informatyki. W ciągu zaledwie dwóch tygodni prawie 100 uczniów zadało ponad 2000 pytań, co przewyższało możliwości trzech nauczycieli. Pilot ujawnił, że asystent AI może być cennym narzędziem do wspierania uczenia się, ale wymaga dalszego rozwoju, aby był bardziej skuteczny i etyczny.
Ulepszenia i personalizacja
Nauczyciele zauważyli, że asystent AI czasami udzielał odpowiedzi zbyt szybko, co uniemożliwiało uczniom samodzielne myślenie. W odpowiedzi na te uwagi, zespół programistów dodał funkcje „scaffolded feedback”, które zapewniają uczniom wskazówki i pomoc w odkrywaniu odpowiedzi. Celem długoterminowym jest stworzenie asystenta AI, który będzie w stanie dostosować swoje odpowiedzi do indywidualnych potrzeb każdego ucznia, wykorzystując dane demograficzne, wyniki w nauce i inne informacje.
Etyka i odpowiedzialność
Wraz z wdrażaniem AI w edukacji, pojawiają się pytania dotyczące etyki i odpowiedzialności. Nowojorskie szkoły publiczne podkreślają, że priorytetem jest zapewnienie uczniom równych szans na dostęp do edukacji. AI może pomóc w osiągnięciu tego celu, ale ważne jest, aby korzystać z tej technologii w sposób odpowiedzialny i etyczny. Szkoła współpracuje z Microsoft, aby zapewnić bezpieczeństwo danych uczniów i przestrzegać przepisy dotyczące prywatności.
Przyszłość AI w edukacji
Integracja ChatGPT i innych narzędzi AI w nowojorskich szkołach publicznych jest dopiero początkiem. W przyszłości możemy spodziewać się dalszego rozwoju i zastosowania AI w edukacji, zarówno w zakresie nauczania, jak i zarządzania. Nowojorskie szkoły publiczne pokazują, że AI może być cennym narzędziem do wspierania uczenia się, ale ważne jest, aby korzystać z tej technologii w sposób odpowiedzialny i etyczny.
Kluczowe punkty:
– Nowojorskie szkoły publiczne początkowo zablokowały ChatGPT z powodu obaw o oszustwa i plagiat.
– Po zrozumieniu potencjału AI, szkoły postanowiły włączyć ChatGPT do swojego programu nauczania.
– Współpraca z Microsoft doprowadziła do stworzenia spersonalizowanego asystenta AI.
– Pilot programu ujawnił, że asystent AI może być cennym narzędziem do wspierania uczenia się, ale wymaga dalszego rozwoju.
– Szkoła podkreśla znaczenie etyki i odpowiedzialności w korzystaniu z AI w edukacji.
– Przyszłość AI w edukacji jest obiecująca, ale wymaga dalszych badań i rozwoju.